در این بخش، مباحث کمک‌آموزشی مرتبط با کتاب «رسائل» فرائد الاصول ارائه می‌شود. عناوین این مباحث عبارتند از:

1- تبیین  2- مثال و تطبیق   3- سؤال و تمرین  4- نمودار و تلخیص  5- شرح و تعلیقه

شرط تعصیر یا تکریر غسل در تطهیر

تمرینی از وظیفه محتاط در سفر

تفاوتی ظریف بین شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه

دو استصحاب در یک مثال

تطبیق عنوان «تکلّم» بر اقسام سه‌گانه استصحاب کلی

رجوع به شاهد سوم در رفع تعارض اخبار

پاورپوینت استصحاب(3)

پاورپوینت استصحاب(2)

پاورپوینت استصحاب(1)

بررسی جایگاه مباحث قیاس، استصحاب عقلی و تجرّی در علم اصول

مبحث مستقلات عقلیه، نیازمند تحقیق بیشتری است

جمع عرفی بین صدر و ذیل موثقه ابن ابی یعفور

مثال تغایر فهم عقل و عرف در احراز بقای موضوع استصحاب

احراز بقای موضوع استصحاب توسط عقل

توضیح عبارت «نعم، هذا الشک اللاحق ... الخ»

دلیل اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب

«الاحتیاط حسن» یعنی چه؟

مقایسه تقدیم نص بر ظاهر با تقدیم اظهر بر ظاهر

استصحاب تأخر حادث در کرّیّت آب

استصحاب هیئت اتصالیه در نماز

استدلال به مفهوم اولویت و منطوق برای حجیت «اصالة الصحة في فعل الغير»

نقد نظر محقق قمی «ره» پیرامون جریان برائت در برخی فروض ثبوت علم اجمالی

تعارض بین قاعده «لاضرر» و عمومات احکام

طروء تردید در قصد وجه در اثنای عبادت

نظر عرف در تحقق احتیاط با تکرار و اعتبار قصد وجه و بیان علت مراجعه به عرف در شناخت ماهیت «طاعت مولی»

عقل و احراز تحقق موضوع جریان برخی از اصول عملیه

شاهدی بر اختصاص قاعده فراغ به شک در وجود

تعمیم حکم وضو به غسل و تیمّم در جریان قاعده فراغ

تقریر خبر اسماعیل بن جابر بر تقیید قاعده فراغ به دخول در غیر

رابطه ادله قاعده فراغ و تجاوز با اصل استصحاب

توضیح اصطلاحات «تصویب»، «تخطئه»، «طریقیت» و «سببیت» و «مصلحت سلوکیه» و بررسی بحث جعل حجیت برای امارات

استصحاب تأخر حادث در کرّیّت آب

  • شماره مطلب: e-o-164

  • درباره مطلب:

این صوت از حجةالاسلام عبدالاحد قراری است در توضیح این متن از تنبیه هفتم از تنبیهات استصحاب در کتاب رسائل:

«و ممّا ذكرنا يعلم: أنّه لو كان الحادث ممّا نعلم بارتفاعه بعد حدوثه فلا يترتّب عليه أحكام الوجود في الزمان المتأخّر أيضا؛ لأنّ وجوده مساو لحدوثه. نعم، يترتّب عليه أحكام وجوده المطلق في زمان من الزمانين، كما إذا علمنا أنّ الماء لم يكن كرّا قبل الخميس، فعلم أنّه صار كرّا بعده و ارتفع كرّيّته بعد ذلك، فنقول: الأصل عدم كرّيّته في يوم الخميس، و لا يثبت بذلك كرّيّته يوم الجمعة، فلا يحكم بطهارة ثوب نجس وقع فيه في أحد اليومين؛ لأصالة بقاء نجاسته و عدم أصل حاكم عليه. نعم، لو وقع فيه في كلّ من اليومين حكم بطهارته من باب انغسال الثوب بماءين مشتبهين.»

(فرائد الأصول، ج‏3، ص: 248)

 


  • مشاهده:


  • دریافت:




  • برچسب: